سایر پروژه ها


تفاهم نامه همکاری مشترک علمی – پژوهشی سازمان بهزیستی کل کشور و دانشگاه تربیت مدرس


در راستای دستیابی به اهداف چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی و به منظور توسعه فعالیتهای آموزشی و فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت های موجود در جهت تحقق اهداف مشترک، تفاهم نامه اي فی مابین سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه تربیت مدرس منعقد گشت. . از طرف دانشگاه، آقای دکتر ابراهیم طلائی عضو گروه علوم تربیتی دانشگاه نماینده رسمی دانشگاه برای اجرایی کردن این تفاهم نامه خواهند بود. موضوع تفاهم نامه : تدوين استانداردهاي كيفيت فرايندي و برايندي در مهدهاي كودك ، سنجش و ارتقا كيفيت مهدهاي كودك، استاندارد هاي مربي و پرستار كودك آموزش و سنجش شايستگي هاي مربي و پرستار كودك

تفاهم نامه همکاری مشترک علمی

آغاز مطالعه ی بین المللی IDELA


با امضاي تفاهم نامه همكاري تحقيقاتي بين موسسه مطالعات كودكي مدرس و مجریان مطالعه بین المللی IDELA، ايران هم جزو مطالعه بين المللي سنجش كودكان پيش از دبستان قرار گرفت. اين مطالعه با عنوان International Development and Early Learning Assessment بر سنجش ميزان رشد و يادگيري كودكان ٣ و نيم تا ٦ ساله (پيش دبستان) متمركز است و در 55 كشور تا كنون به اجرا درامده است. با اين سنجش مي توان هم نسبت به اثر بخشي آموزش هاي قبل از دبستان إظهار نظر كرد و هم برنامه هاي بهسازي كيفيت را بر آن اساس ترتيب داد. تيم تحقيقاتي بدين منظور كار طراحي ، اجرا و گزارش دهي را از اول سال ميلادي جديد(٢٠١٩) در موسسه مطالعات كودكي دانشگاه تربيت مدرس شروع خواهند كرد

آغاز مطالعه بین المللی

قشم، جزیره ای برای کودکان


این پروژه از نوع تحقیقاتی- مداخله‌ای است که هدفش تبدیل کردن جزیره قشم، به جزیره‌ای مطلوب‌تر برای کودکان ساکن آن و نیز کمک به جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد که به‌صورت خانوادگی به این جزیره سفر می‌کنند. این پروژه از سال 1395 به‌صورت آزمایشی کار مطالعاتی خویش را آغاز نمود و سپس در سال 96 با انجام چند فعالیت پژوهشی و مداخله‌ای فعالیت خود را ادامه داد. بخش اصلی این پروژه که شامل اجرای طراحی‌های شهری، آموزش‌های والدین و مربیان، امنیت و ایمنی کودکان، ایجاد فضاهای بازی‌زا، آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی والدین و مقامات محلی نسبت به دوره مهم کودکی می‌شود، قرار است در سال 97 به اجرا درآید. این پروژه با مدیریت و اجرای نیروهای محلی جزیره قشم و با مشاوره دانشگاه تربیت مدرس در حال اجرا است. برای اطلاعات بیشتر به سایت اصلی این پروژه به آدرس http://www.islandforchildren.com مراجعه نمایید.

قشم، جزیره ای برای کودکان

مطالعه طولی جهش تحصیلی


مطالعه طولی و ملی رشد عاطفی- اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان جهشی در سال 1390 آغاز شد. این مطالعه به سفارش وزارت آموزش و پرورش و با هدف رعایت عدالت آموزشی و لحاظ نمودن تفاوت‌های فردی بر روی جمعیت نمونه‌ای بالغ بر 364 نفر انجام گرفت. با افزایش چشمگیر پدیده جهش تحصیلی در ایران طی سال‌های اخیر و عدم وجود شواهد تجربی و مبانی نظری متقن در خصوص آثار این سیاست آموزشی، از یک طرف سیاستگذاران آموزشی برای ادامه، توسعه و یا تغییر این برنامه و از سویی دیگر خانواده‌ها برای اطمینان از تصمیم به جهش فرزندان‌شان و معلمان و مدیران برای پاسخگویی به خانواده‌ها، با دانشی روزآمد و پژوهش قابل اتکایی مواجه نبودند. لذا درصدد برآمدیم تا این شکاف دانشی را پرکنیم و با اتکا به داده‌های تجربی و پیگیری مداوم و طولانی مدت گروهی از دانش‌آموزان که در سال تحصیلی 91-92 اقدام به جهش تحصیلی (از پایه دوم به چهارم دبستان) نموده‌اند، آثار این برنامه آموزشی را بر سه حوزه رشد شناختی (یا پیشرفت تحصیلی)، رشد اجتماعی و شخصیتی دانش‌آموزان مورد پژوهش قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به سایت اصلی این پروژه به آدرس http://www.icls.ir مراجعه نمایید.

مطالعه طولی جهش تحصیلی

مطالعه ملی کودکان و نوجوانان ایران National Study of Iranian Children And Youth


هدف از این مطالعه ملی، به دست آوردن داده‌های قابل اتکا درباره کیفیت رشد و تحول کودکان و نوجوانان ایران در ابعادی همچون رشد بدنی و جسمی، رشد شناختی، اجتماعی، زبانی، مهارت‌های خودیاریگری و استقلال، خویشتن‌بانی و تقوا، تاب‌آوری و سخت‌هستگی، تعامل و کار گروهی، و مجموعه‌ای از ساز‌ه‌های دیگر است که از منظر زمان و مکان دارای اهمیت راهبردی است. این مطالعه نمونه‌هایی را از همه استان‌های کشور در مقاطع کلیدی همچون سه سالگی، شش سالگی (تقریبا انتهای دوره کودکی اول)، نه سالگی (پایان دوره اول دبستان)، 12 سالگی (پایان دوره دوم دبستان)، 15 سالگی (پایان دوره اول متوسطه) و 18 سالگی (پایان دوره دوم متوسطه و آموزش عمومی) مورد سنجش ملی قرار می‌دهد. مطالعه فوق، اطلاعاتی بسیار غنی در مورد محیط‌های رشد کودک (خانه، مهد و مرکز آموزشی و مدرسه، محله و شهر) و همچنین کیفیت تعاملات اجتماعی او با سایرین دارد که پاسخگوی بسیاری از سوالات پژوهشی است و از طرفی خود منشاء سوالات جدید می‌شود.

مطالعه ملی کودکان و نوجوانان ایران  National Study of Iranian Children And Youth

سنجش و بهسازی کیفی مدرسه School Improvement


این پروژه در سال 1392 با یک مدرسه در تهران آغاز شد و سپس به سه مدرسه گسترش یافت. در حال حاضر "الگوی بهسازی تدریجی مدرسه" که حاصل نتایج تحقیقات نظری و میدانی در طی این سال ها است، در 10 مدرسه در چند شهر کشور در حال پیاده سازی است. هدف کار در این الگو، شناسایی وضعیت کیفیت هشت چرخ دنده اصلی مدرسه است. این هشت چرخ دنده در تعامل باهم عقربه کیفیت مدرسه را پیش می برند. مبنای نظری "الگوی بهسازی تدریجی مدرسه"، بر انگاره ایجاد یک اجتماع پویا بین معلمان متمرکز است که این معلمان خود در سنجش وضعیت کیفیت آموزش و در طراحی برنامه بهسازی دخیل هستند. تمامی اقدامات بهبود بر پایه "داده" های حاصل از ارزشیابی است، بنابراین همه آن ها برای کادر مدرسه معنادارند. ابزارهای سنجش مدرسه در سه بخش سنجش کیفیت ساختاری مدرسه، کیفیت فرآیندی مدرسه و کیفیت برآیندی مدرسه تعبیه شده است. در بخش فرآیندی، تمرکز بر کیفیت تعامل در کلاس درس و کیفیت مشارکت دادن دانش آموزان در آموزش قصد شده است. در بخش برآیندی هم تمرکز فراتر از حوزه دانش است و به حوزه تفکر علمی در علوم، تفکر زبانی در فارسی، تفکر ریاضی وار در ریاضی، بینش تاریخی در تاریخ و ... توجه ویژه می گردد. کیفیت ساختاری هم ناظر بر وضعیت شاخص های ساختاری همچون فناوری، چیدمان، فضا، زمانبندی و ... است.

سنجش و بهسازی کیفی مدرسه  School Improvement